Chant Down Babylon

         Pieśń "Lion" z  jednego z najbardziej
         spontanicznych i hipnotycznych
         koncertów roots reggae. Burning
         Spear, który obecnie ma 79 lat, 
         powrócił niedawno z 
         Południowej Afryki i wyruszył 
         do Meksyku...Jego koncerty 
         "elektryzują fanów" roots reggae 
         od 50 lat...Nagrany w 1977 r w 
         Londynie koncert, którego część 
         ukazała się na płycie "Live", 
         przyciągnął podobno do roots
         reggae licznych słuchaczy z
         "Wysp Brytyjskich"...Niestety nie
         ma go na żadnym filmie.  Jest
         bardziej "pierwotny", w najlepszym 
         tego słowa znaczeniu monotonny. 
         Bardzo popularny jest film z 
         częścią koncertu nagranego jako
         "Live in Paris" jedenaście lat
         później.  
         
        
         
         ----------------
         Jah No Dead, scena z "kultowego"
         filmu "Rockers"...
        

         Tzw. discomix (utwór wokalny + dub)
         pieśni "Jah No Dead"...
         

      
        "The Invasion", utwór z płyty "Marcus
        Garvey" uważanej za jedno z 
        "epokowych" nagrań roots reggae.
        Na Jamajce "hitem" była pieśń 
        "Slavery Days"...
        
         
       
         Nagrana w legendarnym Studio One
         w 1969 pieśń roots reggae, jedna z
         najważniejszych w historii tego 
         gatunku...Legenda mówi, że Bob
         Marley, jadąc na osiołku, usłyszał 
         podśpiewującego Winstona Rodney' a
         (Burning Spear' a) i polecił go 
         producentowi...Marcus Garvey,
         Bob Marley i Winston Rodney 
         pochodzą z St. Ann na Jamajce. 
        

         
        
         Pieśń z płyty "Hail H.I.M" nagranej
         z muzykami "The Wailers", zespołu 
         Boba Marley' a. Jej producentem 
         był basista "The Wailers" Aston
         Barrett.  Linia basu jest wyrazista. 
         

         

      

        Płyta "Social Living" jest jednym z 
        z najlepszych nagrań muzyki
        reggae. Jej głębokie brzmienie 
        nadaje utworom szczególny autentyzm.
        "Living Dub", płyta z dubami do
        jej utworów, jest tak samo cenna. 
         

              WSZYSTKO MA SWOJĄ HISTORIĘ 

        Określenia stereotypowe wziąłem w
        cudzysłów. Nie znoszę ich. 😀
        Sensem słuchania muzyki
        nie jest komentowanie jej w taki
        sposób...Pisałem już o roots reggae
        w sposób, który uważam za bardziej
        odpowiedni. 

             Jak prawie wszystkich, do słuchania 
        muzyki reggae uwiódł mnie Bob Marley,
        ale zatrzymał przy jej słuchaniu 
        Winston Rodney (Burning Spear)...
        Złoty okres roots reggae bezpowrotnie 
        minął, jak podobne okresy bluesa 
        i jazzu - muzyka zmienia swoje 
        brzmienie, ale to co cenne, pozostaje. 
        Wytwarza się też specyficzna
        wiedza na ten temat, nie pozbawiona
        całkiem wartości. Pisze się na przykład 
        o "pięciu arcydziełach" Burning Speara,
        nagranych w latach 1975- 1980, do
        których zaliczą się jego płyty 
        "Marcus Garvey", "Man in the Hills",
        "Dry and Heavy", "Social Living" i 
        "Hail H.I.M", a  znany przewodnik
        po nagraniach reggae
        zauważa, że jedną z przyczyn, dla
        których Burning Spear nie stał się
        tak popularny jak Bob Marley, 
        była bezkompromisowość brzmienia. 
        I to później uległo zmianie, jak w
        zdecydowanej większości nagrań 
        reggae po roku 1985...

            Wspomniana wiedza 
        dotyczy nie tylko samych artystów 
        i ich utworów, ale także producentów 
        muzyki, którzy kształtowali jej
        rozpoznawalny styl, jak Joe Gibbs,  Bunny
        Lee, Coxson Dodd,  Glen Brown, Randy, 
        albo król dabu King Tubby. Niektórzy 
        z nich, jak Lee "Scratch" Perry, Augustus 
        Pablo, Keith Hudson, sami byli 
        wybitnymi artystami i odegrali 
        największą rolę  w kształtowaniu
        brzmienia roots reggae. Lee Perry
        robił to nawet po spaleniu swego
        słynnego Studio "Black Ark"...
        
              Pamięta się też wielu wybitnych
        instrumentalistów, a wśród nich
        tych, którzy zdobyli największą 
        międzynarodową sławę, jak Sly
        Dunbar i Robbie Shakespeare 
        i zespoły, które uczestniczyły w
        sesjach nagraniowych i koncertach,
        poza muzykami "The Wailers"
        (jak cudowni bracia Carlton i Aston
        Barrett), "Roots Radics","Black Disciples",
        czy "Aggrovators." Dwie potężne  firmy 
        płytowe- "Island" i"Virgin", i sporo
        mniejszych  "promowało"
        reggae, "inwestując" w nagrywanie 
        tej muzyki. Producent Chris Blackwell
        sprzedał miliony egzemplarzy płyt 
        Boba Marley' a, a "Virgin"
        zarobiło sporo wydając serię "Virgin. 
        Front Line." Niektórzy uważają 
        Chrisa Blackwella za wampira, który 
        wyssał soki z reggae, ale był to wampir, 
        który otworzył je na świat. Nie tylko
        Marley, ale nawet Burning Spear i
        Ijahman, mogli pozostać nieznani
        szerszej publiczności. 
        
            Roots reggae odróżnia sie od innych 
        stylów należących do tzw. mainstreamu
        przede wszystkim tekstami, 
        nawiązującymi do tradycji
        rastafarianizmu, wybitnych
        postaci walczących o prawa
        dawnych niewolników 
        (Marcus Garvey, Martin Luther King, 
        Malcolm X, Nelson Mandela), 
        ukazującymi cierpienie będące skutkiem
        nierówności społecznych (w tzw. 
        reality). Wyrażają też one nie tylko
        wizję wyzwolenia społecznego 
        (w tym czasie w Afryce były jeszcze
        kolonie i apartheid), ale także życia 
        w harmonii z naturą. Nie wszystkie 
        te elementy pojawiają się zawsze. 
        Lee Perry np. dystansował się wobec 
        rastafarianizmu, którego nie 
        traktował poważnie. Brzmienie roots
        reggae jest często bardziej surowe, 
        niż  brzmienie "regowego" mainstreamu, 
        ale i bardziej naturalne, w jakimś 
        sensie bliższe etnicznemu. Niezależnie 
        od tego, czy jest ciężkie, czy
        lżejsze, opiera się na wyrazistej linii
        basu i instrumentach perkusyjnych, 
        (bębny), często, jak u Burning Speara, z 
        udziałem blaszanych (saksofon, trąbka). 
          
 
             Burning Spear, Ijahman Levy, Augustus
        Pablo, Prince Far I,  Culture, Gladiators, 
        Keith Hudson, Misty in Roots, Black
        Uhuru, Ras Michael, Abyssinians, Congos, 
        Israel Vibration, Mighty Diamonds, 
        Willie Wiliams, Hugh Mundell, Yabby You
        Rico Rodriguez, Johny Clarke, Lee Perry,
        Max Romeo, Twinkle Brothers, Winston           
        Jarrett, Prince Alla, Bim Sherman, Junior
        Byles, Wailing Souls, Junior Murvin,  
        Prince Lincoln Thompson, Delroy 
        Washington, Etiopians, 
        Third World, Don Carlos, Judy Mowatt,
        Pablo Moses, Jah Lion, Earl Sexten, The 
        Mystic Revelation of Jah Rastafari i
        wielu innych, czasem mniej 
        znanych lub niemal anonimowych 
        artystów, pozostawiło tak wiele
        znakomitych nagrań, że 
        można by było nimi obdzielić inne 
        muzyczne epoki.  Zdarzało się, że ktoś "z 
        ulicy "nagrał jedną lub kilka piosenek,
        żeby zarobić parę groszy i więcej już 
        do studia nie wracał...Również oczywiście
        Tosh i Bunny Wailer, dawni członkowie 
        zespołu Boba Marley' a, którzy 
        byli niezwykle popularni po rozpoczęciu 
        "kariery solowej."  Popularni artyści 
        "mainstreamu", jak Dennis Brown i 
        Gregory Isaacs, mieli
        w tamtym czasie sporo rootsowych 
        nagrań. Podobnie jak tzw. deejaye, 
        jak Big Youth, albo Dillinger, Prince
        Jazzbo, Trinity, Tapper Zuckie, I Roy, 
        czy U Roy, poeci dabu, jak Linton Kwesi 
        Johnson i Mutabaruka. A Eek- A- Mouse,
        Horace Andy, Barry Brown, Linval 
        Thompson, Sugar Minott, Barrington
        Levy, Freddie Mac Greggor - gwiazdy
        dancehallu, też nagrywali roots reggae. 
            Poza tym roots reggae istniało w 
        tym czasie nie tylko na Jamajce, ale i w 
        Anglii (Aswad, Steel Pulse, Matumbi, 
        Misty in Roots, Cimarons), a później 
        także USA (Groundation, 
        Humble Soul), w krajach latynoskich
        (Elijah  Emanuel, Gomba Jahbari, Ponto 
        de Equilibrio, a częściowo także 
        Fidel i Alika and Nueva Alianza). 
        O polskim reggae tu celowo nie 
        wspominam...Z afrykańskiego 
        najbliższy mi był Alpha Blondy, ale 
        to też już okres nieco późniejszy. 
 
  
            Czuję, że powoli zamieniam się 
       w słownik...😀Wyliczanie nikomu nic 
       nie mówiących czasami nazwisk 
       jest zajęciem zgoła bezsensownym. 
       A w dodatku można jakieś ważne 
       przez przypadek, albo po prostu
       z braku uwagi, pominąć. A podobnie
       jest z poszukiwaniem jakiejś definicji
       tej muzyki. Wspominam o 
       tym jedynie po to, aby pokazać, jak 
       rozległa może to być wiedza.  
       Znam roots reggae z tysięcy nagrań 
       i muzyki przede wszystkim słucham,
       a czytam o niej jedynie przygodnie. 
       Wolę też pisać o tym, co jest mi w 
       niej bliskie, udostępniać nagrania,
       które lubię i dzielić się moimi 
       impresjami, jak to wielokrotnie
       robiłem. W takich sytuacjach 
       czuję się raczej poetą i mój wątły 
       być może temperament naukowy
       schodzi na dalszy plan...🙂
       

          Roots reggae działa na mnie kojąco, 
       pozwala zapomnieć 
       o cierpieniach i upokorzeniach, jakie
       niesie życie i wtopić się w naturę. 
       Niektórzy nazywają tych artystów 
       naturszczykami, ponieważ byli to
       przeważnie ludzie prości. Prince Far I
       na przykład opowiada, że chodził do
       szkoły podstawowej, ale jej nie ukończył. 
       Wielu z nich było, w moim poczuciu 
       artystami i miało jakąś wizję świata i 
       życia. Prince Far I był kimś w rodzaju 
       gniewnego starotestamentowego 
       proroka, a Ijahman Levy - prorokiem
       łagodnym.  
   
                    PRZESŁANIE 
             
             Burning Spear wyraża 
       przeświadczenie, że muzyka służy 
       walce ze zniewoleniem, także 
       ekonomicznym i mentalnym i ma
       charakter uniwersalny. Reggae nie
       jest muzyką, która opowiada jedynie o
       cierpieniu "czarnych", ale wyraża 
       cierpienie każdego człowieka 
       skrzywdzonego przez społeczny system. 
       I podobnie miłość ma 
       charakter uniwersalny. Jak mówił   
       podczas koncertu w Południowej Afryce 
       20 lat temu, nie jest ważne, jak kto 
       nazywa Boga, czy mówi o nim Allach, czy 
       Chrystus, albo jak on sam -  Rastafari...
       Podobną myśl wyrażał 
       największy indyjski muzyk XX wieku
       Ali Akbar Khan.  Mówił, że ragi nie są 
       ani hinduistyczne, ani arabskie i że, 
       aby je zrozumieć, trzeba zapomnieć 
       o wszelkich granicach...Jest to przesłanie 
       aktualne szczególnie dzisiaj, kiedy są ludzie,        
       którzy tańczą swój taniec nad grobami 
       ofiar plemiennych mordów. 
             
                NATURALNA MISTYKA
                    
            Słuchając roots reggae czuję przede
      wszystkim wibrację samej muzyki 
      płynącą przez powietrze - coś, co można 
      by nazwać naturalną mistyką. Nie 
      wchodzę w rozróżnienia, a teksty
      rzadko traktuję w sposób dosłowny. 
      Nie znaczy to jednak, że nie są dla mnie
      istotne. Chociaż dominuje wyobrażenie,
      że reggae jest pogodną a nawet wesołą 
      muzyką, jak w każdej innej muzyce
      bliska jest mi w nagraniach melancholia. 
      Dlatego obok Burning Speara, z okresu
      kiedy była u niego częsta, chętnie słucham 
      nieco mrocznych pieśni i melorecytacji
      Prince' a Far I-a, Keitha Hudsona, 
      melodii Augustusa Pablo...Są też takie 
      u Marley' a.  Moją ulubioną płytą reggae
      jest "Social Living" Burning Speara. 
      Bardzo polubiłem Josepha
      Hilla z "Culture", ale jego witalizm i
      radość niezmiernie rzadko dopuszczają 
      melancholię. Na ogół o rzeczach smutnych
      a nawet o apokaliptycznych wizjach
      śpiewa z tym samym entuzjazmem. 
      Ijahman ma w głosie ujmującą łagodność i 
      śpiewność. Dwie pierwsze jego płyty są 
      zresztą zupełnie wyjątkowe - szczególnie 
      pierwsza "Haile I Hymn", nie ma sobie
      równych - ale potem popsuł nieco
      brzmienie. Kwestia brzmienia jest w
      roots reggae niezwykle ważna...Im 
      bardziej jest naturalne, tym lepiej. 
             

      
       
       
    
        
        
        
        
 
        
        

        
       
        
         

        

        
        


Komentarze

  1. Szczerze mówiąc, nie pamiętam już kto jechał na tym osiołku...Ale chyba Marley jako ważniejszy. 🙂 Spotkali się na jakiejś wiejskiej drodze...

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie dawałem już cudzysłowów przy
    nazwach zespołów...Wpisałem szybko i nie mam siły tego poprawiać. 😀
    Kłopot z definicjami jest realny. Dancehall, który jest osobnym gatunkiem, był na początku ściśle związany z treścią roots reggae. Dlatego umieściłem Linvala Thompsona i Horace' Andy' ego wśród artystów roots reggae, podobnie jak "Roots Radics"...

    OdpowiedzUsuń
  3. "Muzyka reggae niesie przesłanie, teksty czynią tę muzykę bardzo ważną, tak mi się przynajmniej wydaje."

    "Bo wszystko, co kiedykolwiek miałem
    To pieśni odkupienia.
    Wyzwólcie się z mentalnej niewoli!
    Nikt poza nami nie może uwolnić naszych myśli!"

    Bob Marley

    OdpowiedzUsuń
  4. "Rastafari to indywidualizm. I jeden z najprostszych sposobów na życie. Bez wątpliwości, niepewności i wewnętrznych sprzeczności."

    "Gram dla ludzi z całego świata, byłem wszędzie. Cały czas idę do przodu, prostą drogą. Zawsze wiedziałem, że będę nią szedł. Robię to także z szacunku dla samego siebie, z pełną kontrolą i determinacją."

    Burning Spear

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak. Teksty w roots reggae decydują o tożsamości tej muzyki i są najważniejsze. Trochę mylące może być to, że napisałem: "Teksty rzadko traktuję w sposób dosłowny." Pieśni o piosenki mają słowa, które do nas przemawiają lub nie i budzą jakieś emocje i przeżycia. Szczególnie te, w których jest jakaś poetycka wizja. Wyczuwa się ich autentyczność. Ten sam nośny, czy nawet porywający rytm z tekstem o niczym nie mógłby działać w ten sposób...Dziękuję Ci za przytoczenie słów Marleya i Burning Speara.🙂 W tym, co napisałem trochę ich brakowało

    OdpowiedzUsuń
  6. Pisałem w telefonie zajęty różnymi życiowymi sprawami. W którymś momencie zauważyłem, że pozostawiłem połowę zdania, które miałem usunąć i połowę zdania, którego w to miejsce nie dopisałem do końca😒 Zmęczony nie tylko wyliczanką poszczegolnych wykonawców, nie miałem siły poprawić tekstu tak, jakbym chciał. Jestem w poważnej życiowej opresji. Dla czytelnika to rzecz bez znaczenia, ale dla autora nieco smutna.
    Coś może jednak mimo wszystko udało mi się przekazać i może ostatecznie nie poległem. 🙂

    OdpowiedzUsuń
  7. O tej niedosłowności...Jeśli Burning Spear prosi mieszkańców Afryki, żeby się nie zabijali, to nie odnoszę tego tylko do mieszkańców Afryki, którzy giną w bratobójczej walce...Haile Selassie nie jest też dla mnie tym, kim jest dla Rastafarian. Ale rozumiem potrzebę wiary, która kształtuje
    sposób życia prosty i jasny, i w jakimś istotnym sensie pozytywny, wolny od plemiennej nienawiści, która przeraża mnie we współczesnym świecie.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty