Opera omnia

      


      Wchodząc do wymarłej biblioteki zapomniałem zgasić światło. Wczepiłem się w drabinę i wkrótce byłem na dachu obserwatorium astronomicznego Azteków. Założyłem więc maskę pośmiertną, której oczy w dzieciństwie mnie przerażały. W tym czasie wszystkie gwiazdy nagle pogasły, ale księżyc wydawał się bliższy Ziemi. Bez trudu odnalazłem Senekę w półskórku, wydanie londyńskie 1699 i zagłębiłem się w dialog o krótkości życia. Z tego snu obudziło mnie jakieś zjawisko tektoniczne.  Mógł to być wybuch pobliskiego wulkanu.  Na ucieczkę było za późno. Chwyciłem się więc myśli Seneki, że nie ważne, jak długo żyjesz, ale czy dobrze i runąłem w nicość.  Prawdopodobnie to mnie uratowało przed zalewem ognistej lawy. 

       Trudno jest czasem porządkować takie wspomnienia ze względu na pojawiające się luki w pamięci.  W jednej z nich mieszka potwór pożerający umysły ludzi, albo, zgodnie z hipotezą Humble Walkera z Instytutu Badań Zjawisk Nieznanych i Domniemanych  ludzie sami zjadają tam własne serca.  Do tej hipotezy przychylił się ostatnio pewien potwór, ale czy to ten?  Powracając spytałem wieśniaka jak daleko jest koniec świata. 

      - A będzie Panie ze dwadzieścia wiorstw, ale nocą droga się dłuży. Najlepiej iść przez bagna.  Są tam jeszcze topielce z poprzedniej wojny. 

     - I na pewno dojdę? 

     - A co ma nie dojść? 

     

     

  

Komentarze

  1. Dziękuję. Może ktoś jeszcze przeczyta. 🙂

    OdpowiedzUsuń
  2. Chociaż wielu zapomniało drogi tutaj...

    OdpowiedzUsuń
  3. Super nastrój. Wchodzisz do wymarłej biblioteki, trzymasz tylko w ręku kaganek i wspinasz się po drabinie ku starej księdze. I nagle stajesz się Aztekiem, sledzisz ich świat, ruch gwiazd i ofiarowujesz bogom w ofierze tysiace ludzi, to jest moralne, by nadal mogl istnieć świat.
    Za chwilę pociesza cie Seneka, tak w tej bibliotece jestes poza czasem i w przestrzeni, gdzie istnieje wszystko, inny świat, a każdy człowiek ważny jak całą ludzkosc.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nezumi, powiadasz:
    "Chwyciłem się więc myśli Seneki, że nie ważne, jak długo żyjesz, ale czy dobrze i runąłem w nicość."
    Dzisiaj w czasach Internetu mamy nieskończony dostęp to Wiedzy wiec już najwyższy czas aby nie przywoływać myśli sprzed 2,000 lat !!!
    Cóż ten rzymski Filozof Seneca mógł wiedzieć jak naprawdę funkcjonuje świat.
    Im dłużej się żyje tym żyje się lepiej - to dzisiaj wiemy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mądrość jest długowieczna...🙂

      Usuń
    2. Alma
      Jakbym czytała Woody Allena :-D

      Usuń
    3. Alma
      PS: Dlatego właśnie go lubię ! :-))

      Usuń
  5. Jeden z czytelników śmiertelnie poważnie potraktował mój tekst i napisał, że powinienem zacząć od czwartego zdania, bo kto wchodząc do biblioteki gasi światło 😀Nie podobały mu się "kontrasty" w tym utworze i zauważył, że powinienem go uprościć, a wtedy "byłby bardziej zrozumiały i pozostałby w pamięci"...To utwór, który w sposób żartobliwy mówi o rzeczach całkiem poważnych, co wywołało zapewne irytację krytyka. "To sobie płyń "napisał" i zalecił mi większą dyscyplinę. Postulat raczej bezsensowny w stosunku do utworu, który z założenia miał być aluzyjny i niedopowiedziany...

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty