.


                                                    Autor bloga nazumi13

                                                    w przeszłym życiu 
 
          
       Myślę, że to zdjęcie być może pod wieloma 
względami więcej mówi o mnie niż jakiekolwiek 
inne...
 
       "Wciel się całkowicie w nieskończoność i wędruj
nie zostawiając śladów. Wyczerpuj to, coś dostał od
natury. Bądź więc po prostu pusty."
       (Zhuangzi)
     
       Widok ptaków wirujących po zmierzchu, które
być może nigdy więcej już się nie spotkają.  Późna 
jesień, albo może nawet początek zimy. 
 
       Tęsknota. Osoba, która robiła to zdjęcie, była 
mi bliska.  Być może niewiele na nim widać, ale 
czy nie widać czeluści pustych okien?  

       Muzyka. Wyobrażam sobie odpowiednią muzykę. 

       "Niech życie będzie piękne jak kwiaty lata, 
a śmierć jak liście jesieni."
       "Kto chce czynić dobro, ten kołatać musi we
wrota. Ko kocha, przed tym wrota stoją otworem."

       (Tagore)


      Wziąłem przed chwilą do ręki książkę z utworami
Francisco de Quevedo, otworzyłem ją, a wtedy odsłonił
się przede mną pajączek i po nitce opuścił się na  
podłogę. 

     Quevedo to wielce ucieszna, a bardziej jeszcze przekorna,
upiorna i okrutna opowieść o człowieku.  Trzeźwiąca...
Pojawia się w tym miejscu całkiem (nie?)przypadkowo.
     "Wpełza robak sumienia, ze swym nigdy nie nasyconym 
głodem pożerający duszę, i oto jestem nędzarzem 
przeklętym na wieczność, niewyczerpanym żerem dla jego
zębów."  Mówi to z żalem ten, kogo czarty nie torturują, 
bo sam się bardziej męczy - "bez asysty diabłów, ognia, 
lodu, czy jakiegokolwiek narzędzia tortur, wydając 
najrozpaczliwsze jęki, jakie słyszałem w piekle, wypłakując
własne serce, drapiąc się i kalecząc do krwi."
     Zdarzają się też niejakie kłopoty z pojęciem sprawiedliwości,
jak pewnej nierządnicy w dyskusji ze złodziejami. 
     "Jak to ma być z tym dawaniem i braniem, jeśli złodzieje
są potępieni za to, że biorą co cudze, a kobieta za to, że
daje to, co swoje?  Wynika z tego, że być nierządnicą to
rzecz sprawiedliwa, jeśli sprawiedliwe jest dawać każdemu
to, co swoje.  Tak też czynimy, o co zatem nas obwiniacie?"
     (Quevedo, Sen o piekle)

   
     I co się tylko rozmarzę w marzeniu i kontemplacji, 
to coś przywraca mnie ziemi...I chyba już zawsze będę 
widział życie z tych dwóch perspektyw. 

          

Komentarze

  1. prezentujesz sie wg mnie jako bardzo grzeczny czlowiek, jednak sceptycznie patrzacy na otaczajacy Ciebie swiat.
    Rece w kieszeniach, nogi złożone jak do raportu.
    Dobrze czujesz sie tam, gdzie jest pusto, gdzie jak najmniej ludzi.

    OdpowiedzUsuń
  2. Stachura , moje pierwsze skojarzenie .
    Agnieszka

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty