Jesienny mrok

       

 

     Ten dawny wiersz japoński napisał poeta Ryozen Hoshi

(nad "o" powinna znajdować się kreseczka ;-)  - przekład

K. Seyfried). 

     Gdy, czując się samotnym,

            Wyszedłem z domu i spojrzałem wokoło -

     Wszędzie wokół to samo -

            Mrok jesienny!...

     Poeta, zwyczajem czasów odległych, mówi w pierwszej 

osobie, a zamiast namalować jakiś obraz, który wyrażałby

melancholijny nastrój, rzuca tylko nieco zniecierpliwiony: 

"Wszędzie wokół to samo." Ale, czy ów "Mrok jesienny"

można w jakikolwiek sposób przeniknąć?   

    Wiatr rzuca nam w twarz liście, a my sami niewiele 

się od nich różnimy. To, co poeta widzi wokół siebie, jest

w nim samym.  Wydaje się, że wiersz nie skrywa w sobie

tajemnej głębi, że jest zbyt dopowiedziany, zamknięty. 

Ale, kiedy zaczynamy nicować Mrok, to okazuje się, 

jak wiele rzeczy skrywa w swych mgłach i jak bywa

nielitościwy.

    A gdyby autor wiersza nie czuł się samotny...to

nie zauważyłby może tego, co go tak uderzyło, a

co jednak w jakiś sposób istniało także poza nim 

samym. Przeoczyłby tym samym piękno, jakie

jest w takiej jesiennej kontemplacji. 

    Późną jesienią, bo o niej chyba mówi utwór, 

jesteśmy spragnieni światła, które odróżniałoby

dzień od nocy. Jesteśmy spragnieni ciepła i

poczucia, że żyjemy wśród bliskich sobie 

czujących istnień.  Ten brak sprawia wrażenie

monotonii i jakiegoś wyobcowania, ale można

się z nim jakoś oswoić. 

     Prawdziwie zabójcza dla samotnej duszy 

(że użyję tego nieco wstydliwego ostatnio słowa)

jest eksplozja wiosny...

     

     Nie mam talentu do komentowania poetyckich

utworów, zwłaszcza wtedy, kiedy planowany

jest kolejny lockdown, który dla mnie jest czymś

szczególnie przygnębiającym.

    Rząd boi się go wprowadzić z tych samych 

powodów, dla których wcześniej całkowicie

beztrosko i cynicznie pozwolił ludziom na letnie 

rozpasanie, nie podejmując koniecznych do

przygotowania się na jesień (w sytuacji epidemii)

działań wspierających służbę zdrowia. Choć

wobec długotrwałych zaniedbań i niszczenia

ochrony zdrowia w Polsce przez kolejne rządy,

jego działania mogłyby mieć jedynie charakter

doraźny. Jednak nie było nawet takich doraźnych

działań.

     Ale teraz być może będzie do tego zmuszony 

przez sytuację.  O ile oczywiście będzie istniał...

     Przy całej sympatii dla protestu i uznaniu

konieczności zmian, niepokoi mnie postawa tych, 

którzy ogłosili się jego przywódcami i czasem upajają 

się własną mocą.  Oczywiście nie oni, czy raczej one, 

tę sytuację wywołali i ich determinacja jest 

zrozumiała, podobnie jak sam rewolucyjny nastrój,

który chcą jakoś organizować i ukierunkować.     

Trudno też czekać przez trzy lata na wybory, 

których może w ogóle nawet nie być.

    Jednak dwie rzeczy, o których zapomina się

w wirze walki, nie powinny być bagatelizowane

- możliwy rozlew krwi i sposób odnoszenia

się do epidemii, która dotyka jak wiadomo bardziej 

tych, którzy są starsi, słabsi i chorzy, a nie przestają

być z tego powodu ludźmi, których prawo do 

życia należy szanować.

    Argument, że za wzrost zachorowań

i całą sytuację służby zdrowia odpowiada rząd,

nie może zdejmować odpowiedzialności z tych, 

którzy nawołują do działań w skali masowej,

ogłaszając kolejne akcje.  Stwierdzenie: "Pandemia

minie, a musimy obalić rząd" jest butne.  

Może kiedyś minie, ale nie jest wcale obojętne,

ilu ludzi padnie jej ofiarą... 

    Oczywiście, że Pierwszy Obywatel, działający

poza jakimkolwiek trybem, będzie zasłaniał się

poczuciem odpowiedzialności, którego on sam,

ani jego rząd, nie wykazał w najmniejszym 

nawet stopniu.  Sam sprowokował gniew,

a teraz jeszcze chce, aby ludzie się na ulicach

tłukli, a może nawet zabijali.  Już ma miejsce

tworzenie bojówek i brutalne napaści na

uczestników protestu.  Bezmyślna agresja

niektórych działań protestujących stwarza 

doskonały pretekst dla agresji faszystów,

która jednak i tak pewnie miałaby miejsce.        

     To skłania, czy raczej podnieca strajkujących 

do radykalizacji żądań i działań i niejako

przymusza ich do niej.  Ale, jeśli pójdą tą

drogą w sposób bezrefleksyjny, skutki mogą

okazać się tragiczne...

    Słuszność gniewu nie zwalnia od myślenia

o skutkach działań i istnieje obawa, że protest

zostanie przejęty przez osoby niezdolne do oceny 

sytuacji, która już wszystkim wymyka się spod kontroli 

i że za jej rozwój nikt nie zechce brać odpowiedzialności.  

    Tak bywa często, kiedy dialog społeczny okazuje

się niemożliwy i musi zastąpić go krzyk i bunt. 

Nie ulega wątpliwości, kto za to odpowiada, 

ale poczucie słuszności walki nie może sprawiać, 

że nie myśli się o ofiarach.

     Być może mrok przeminie, ale może się

okazać, że zbyt wielu z nas ubyło, bo zabrakło

światła w naszych umysłach...

    

 




         

      

Komentarze

  1. Użyta w zakończeniu liczba mnoga stwarza złudzenie, że jakakolwiek wspólnota i poczucie odpowiedzialności za nią w Polsce istnieje..."Przebudzenie się" młodego pokolenia jest
    oczywiście samo w sobie czymś dobrym.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nezumi, upominanie liderów strajków, że nie biorą odpowiedzialności za sytuację epidemiologicznsą .... jest walnieciem poniżej pasa. Napisałam tylko "walnieciem". Zastanów się, proszę, nad tym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim zdaniem absolutnie nie jest. Ani nie mam żadnej intencji, żeby kogokolwiek "walić"i to poniżej pasa, ani też nie wydaje mi się, aby to w jakikolwiek sposób wynikało z tego, co napisałem...Szczerze mówiąc myślenie w takich kategoriach o tym, co napisałem, trochę mnie przeraża i to dopiero wydaje mi się waleniem poniżej pasa, mówiąc również delikatnie.

      Usuń
    2. Trudno- niech Cię przeraża. Nie na teraz czasu na takie żale. Zapraszam na spacer!

      Usuń
    3. I opublikuj moje wpisy. Dlaczego? DLATEGO, ŻE JESTEM KOBIETĄ!!!

      Usuń
    4. Zapomniałam się podpisać:
      Alma

      Usuń
    5. Almo,
      A ja jestem człowiekiem...
      Trochę za późno się obudziłaś. Kiedy mówiłem o tym pół roku temu uważałaś mnie za szaleńca.
      ...Mnie brak poczucia odpowiedzialności nie przeraża osobiście. Nie mam powodu, żeby się czegoś bać.

      Usuń
    6. Nie mów rzeczy, których nie powiedzialam. Nigdy nie myślałam o Tobie jak o szalencu. Nikt nie wiedział pół roku temu, co będzie się działo dzisiaj. Poza tym, Twoja uwaga nie ma tu nic do rzeczy.

      Usuń
    7. Alma
      Czyli co: Ty jesteś CZŁOWIEKIEM, a ja jestem KOBIETĄ? ?
      :-D

      Usuń
    8. Almo,

      Problem polega na tym, że ludzie zwracają uwagę na coś tylko wtedy, kiedy uważają, że sami są zniewoleni, a zupełnie o tym nie myślą, kiedy dotyczy to innych. Pół roku temu dokładnie było wiadomo, kto nami rządzi i jakie tego mogą być konsekwencje dla wszystkich.
      Oboje Jesteśmy ludźmi, a Ty Jesteś kobietą. Więc jako ludzie powinniśmy brać pod uwagę dobro wszystkich ludzi a nie tylko kobiet. Zresztą staruszki, które mogą z tego powodu umrzeć - przypomnę to nieśmiało- też są kobietami.

      Usuń
    9. Staruszki nie umieraly podczas wyborów prezydenckich? Staruszki są zamkniete przez rząd w domu. Dbają o nie przede wszystkim kobiety. O Twoją Mamę dba kobieta z Ukrainy. I jak słyszę od Ciebie, ze kobiety nie myślą o innych kobietach teraz i zawsze (zwłaszcza o staruszki) to nie mogę uwierzyć, że tak napisałeś!
      Jeszcze raz Cię proszę - nie obarczaj winą za rozprzestrzenianie się epidemii strajkujących.

      Usuń
    10. Almo,

      Ja nie wierzę w to, co Ty teraz mówisz. Gdybyś przeczytała to, co napisałem uważniej, to zauważyłabyś, że doskonale wiem o tym, o czym teraz piszesz - że wcześniej umierały z winy Dudy.
      Siedziałaś jak mysz pod miotłą i wspierałas ten system swą konformistyczn podstawą, a teraz udajesz bohaterkę, bo idziesz sobie porzyczeć....

      Usuń
    11. Nie pomniejszam roli kobiet ani znaczenia tego, co się teraz dzieje.

      Usuń
    12. A postawę android zmienił na podstawę. Ty też tak zmieniasz sens tego, co mówię.
      Kiedy Ci napisałem, co się w Polsce dzieje, odpisałaś, że nie możesz tego słuchać i że obawiasz się o moje zdrowie psychiczne. Cieszę się, że w końcu to zauważyłaś...

      Usuń
  3. Obawiam się, że telefon przeinaczyl mój poprzedni wpis. Miało być:
    Niech Cię przeraża. Nie ma teraz czasu zastanawiać się nad tym Toim przerazeniem - są rzeczy straszniejsze. Zapraszam na spacer! Bynajmniej nie po Łazienkach.
    Człowiek inteligentny (a Ty taki niewątpliwie Jesteś) zawsze wybroni się ze swych intencji (nawet tych mało "czystych") - dokona tego za pomocą swojej elokwencji, obycia i np powiedzenia, że "myślenie w takich kategoriach mnie przeraża. .."
    Czy rozumiesz teraz dlaczego stosuje się wulgaryzmy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Alma
      Ale wiem, że Samotni i Filozofowie mają własne, odrębne, i z pewnością lepiej przemyślane zdanie.
      Co wcale nie znaczy, że słuszne!
      ;-D
      Dobrego dnia dla Ciebie Nezumi i dla Ciebie Piotrze! Mam nadzieję, że nie będzie padało... Ale w razie co, nam czarną parasolkę.

      Usuń
    2. Alma
      Przepraszam za literówki.
      Może kiedyś uda mi się jeszcze kontynuować tutaj ten temat. Chyba, że mnie oślepią albo potubują.

      Usuń
    3. Almo,

      Ja mogę z Tobą pójść jak chcesz w charakterze bodyguarda :) Uważaj na faszystów. Ja ich widziałem niedawno z bliska...

      Usuń
    4. Alma
      Nie zamierzam się siłowac. Zamierzam BYĆ.
      Ale, nie powiem, przeklinać lubię...
      :-D

      Usuń
    5. Oni biją wszystkie Panie. Nie tylko te, które się siłują...No i ciekawe, że wybierasz się dopiero dzisiaj. Protest trwa już trochę :-)

      Usuń
  4. Alma
    Przebudzenie (w sensie dostrzezenia, że coś niedobrego zaistnialo i że trzeba coś ZROBIĆ) zawsze jest dobre.
    Lepiej nie robić nic? Bierność i zniechęcanie jest lepsze? Obie te postawy doprowadziły do obecnej sytuacji.

    OdpowiedzUsuń
  5. Alma
    Trzeba brać pod uwagę wszystkie okoliczności: dlaczego teraz, przez co, do czego my zmierzamy, co chcą uzyskać inni. Nie rzutuje to jednak absolutnie na cel demonstracji.
    Nigdy nie ma dobrej chwili, nigdy nie jest dobry czas.
    Czy w pokoju czy na wojnie - zawsze można mówić o sterowaniu kogoś przez kogos. To tylko frazes: oni nami sterują.

    OdpowiedzUsuń
  6. Almo, Ty cały czas Jesteś zewnątrz - sterowna i żyjesz pod presją tradycyjnej obyczajowości wspierającej Kościół i władzę taką jak ta. Więc, kiedy teraz nagle zauważyłaś, że coś jest z tą wladzą nie tak, bądź bardziej tolerancyjna wobec tych, którzy z samodzielnego myślenia nie zrezygnowali.

    OdpowiedzUsuń
  7. tak naprawde nie bardzo rozumiem o co Wam tutaj chodzi.
    Jesli ktos nie poszedl na wybory, nie ma prawa zabierac glosu w sprawach polityczno-spolecznych kraju a juz wychodzenie na ulice to po prostu huliganstwo.
    Jesli Polska jest krajem cywilizowanym, glos obywatel zabiera przy urnie wyborczej.
    Piotr pisze: "Protestujący tak tańczą jak im zagrano. "
    Na wybory Piotr nie poszedl jednak zabiera glos.
    Decydują o kierunku polityczno-spolecznym ci, ktorzy idą do urny wyborczej.
    Kaczka z Rydzykiem teraz rządzą krajem - mam nadzieje, ze nie urazilem czytelnika tutaj.
    Jesli ktos mial złudzenia na kogo oddaje głos, głosujac na PiS a teraz wychodzi na ulice protestowac, ta osoba jest ignorantem.
    Kto w ogole nie głosował, niech teraz cicho siedzi przez nastepne 4 lata.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piotrze, przede wszystkim mam na mysli ostatnie prezydenckie wybory w Polsce.
      Wybór byl pomiedzy dwoma w ostatniej rundzie.
      Niestety Polacy walkowerem oddali wladze w rece Kaczora. Duda to przeciez pionek w rekach szefa PiS
      co do Korwina, zawsze jest wybór. Na kogos, kto bardziej reprezentuje moja opcje zawsze mozna kogos odnaleźć na liscie wyborczej.

      Usuń
  8. Tak to może wyglądać. Ustępstwo żadne, biorąc pod uwagę, że nawet poprzednia ustawa była nielitościwie restrykcyjna. A sto tysięcy stłoczonych na ulicy ludzi to nie mało i pobudza wyobraźnię podczas epidemii...

    Rząd nie robi nic, a protestujący rzeczywiście narażają (nie da się tego ukryć). A w dodatku narodowcy atakowali tłum.
    Mnie się podobała wypowiedź Anny Dymnej, którą niepokoi eskalacja nienawiści (z obu stron) i brak szacunku dla starszych ludzi, którzy, jak jej mąż ciężko przechodzą covida. Ustawę nazwała okrutną i się na nią nie godzi. Ale zauważyła, że jesteśmy ludźmi i odpowiadamy za cierpienie i życie innych, a w tej chwili system opieki zdrowotnej wali się i śmierci może być bardzo wiele. Niestety ani ona, ani inni mądrzy ludzie, nie potrafią w tej sytuacji zaproponować żadnego rozwiązania. Wspominała coś o tym, że powinni się zebrać niezależni eksperci- lekarze i zadecydować jak ma wyglądać przyszła ustawa. Jest to w tej sytuacji całkowita utopia.

    Niestety Pani Lampart, jak przeczytałem pomagała organizować strajk Tanajny, a wzoruje się jak powiedziała na Cichanouskiej jeśli chodzi o taktykę walki. Obie te rzeczy wróżą bardzo źle. Tanajno cały czas wmawia ludziom, że covid to ściema i pod takim hasłem protestował, a Cichanouska nie ma dobrych doradców...Ale inne kobiety, które się oficjalnie wypowiadały mówiły rozsądnie i wzbudzały zaufanie. Niestety, nie do nich chyba należy następny ruch.

    OdpowiedzUsuń
  9. dzis opisze stan nieco bezposrednio - Nazumi moze usunac w calosci

    - pisowi pojeb... sie ze ten kraj to kolejny stan do ograbienia, aby usa mialo z czego zyc

    - ko ujeba... sie ze to kolejny rodzaj wschodnich niemiec, przez co za posadke pana T, mozna zaprzedawac wolnosc ( wedle mnie powinno byc referendum z pytaniami

    1 . kiedy zlikwidowac sprzedajne partie polityczne - a. za 12 godzin, b. za dwa dni,
    c.po zakonczeniu kadencji. d. odebrac cale finasowanie kretynom

    2. kto powinien odpowiadac przed trybunalem za obecna skale zachorowan?
    a. rzad ( premier polowe wyroku, reszta wedle urzedu ), b. sejm odebraniem na 5 lat pensji c. senat rozwiazaniem natychmiast i wyborom w trybie za 7 miesiecy , d. nieudolny prezydent za zakazanie przez kretynska kampanie podczas pandemi, wykresleniem z kart podrecznikow historycznych

    3. ktora z partii powinna byc zdelegalizowana = wykaz wraz z punktacja - 2 najgorsze won, zas czlonkinie, oraz sympatycy nie moga kolejnej zakldac przez 35 lat zadnego komitemu wyborczego ani wspltworzyc zadnych innych

    4. wszyscy nominaci polityczni z tego roku pensje obnizyc o a. 80 %, b. o 35 % c. wyslac na urlop bezplatny bezterminowy

    na danka opinie odnosnie wyborow nie zwracam uwagi.

    Ktos kto podwinal ogon uciekajac z kraju, nie ma moralnego prawa wypowiadac sie na temat problemow tej rzeczonej RP.



    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anonimowy, prawidlowa diagnoze przedstawiles w powyzszym komentarzu.
      Co do komentarza na moj temat: ja pisze ogolnie, w kazdym cywilizowanym kraju kazdy obywatel powinien brac udzial w wyborach,
      Jesli zostaje w domu zamiast isc do urny wyborczej, w ten sposob pozbawia sie prawa glosu na nastepne 4 czy 5 lat.
      Szkoda, ze tego nie rozumiesz, jednak jak zawsze Filozofia zawodzi Narod.
      Ktos powinien te podstawowe prawdy przekazac ludziom.
      Kiedys, na ulicach Aten Filozofowie uczyli obywateli podstawowych prawd.
      Dzisiaj huligani wchodza w miejsce, opuszczone przez Filozofow.

      Usuń
    2. Danek,

      W Atenach ludzie nie byli jednak tak powszechnie zdeprawowani i ogłupieni, jak są teraz,
      a filozofów ceniono. Ludzie "Solidarności" słuchali intelektualistów, bez których jakakolwiek zmiana nie byłaby wtedy możliwa. Niestety zostali oni dość szybko "odstawieni" i zmarginalizowani przez "rewolucjonistów" o mentalności Balcerowicza...A w otoczeniu Pani Lampart ludzi grzeszących inteligencją jakoś na razie nie widać.

      Teraz do ludzi przemawiają jedynie potężna reklama, polityczna manipulacja i emocje tłumu, a mądrych ludzi (jakich znałem) od dawna nikt nie słucha.
      Ja do zbiorowych emocji zachowuję dystans, bo entuzjazm i amok kojarzy mi się w historii nie zawsze dobrze. Doświadczenie i znajomość historii na poziomie elementarnym uczą, że nie jest ważne, kto i z jakich, mniej lub bardziej istotnych powodów go okazuje, ale to, kto na tym chce skorzystać i do jakiego celu ten entuzjazm użyć i pchnąć...






      Usuń
    3. Alma
      1. Nie czuje się zmanipulowana w tym, co teraz robię - mam świadomość rzeczywistości. 2. Nie podkreślajcie roli zmanipulowana we wszystkim - to zdecydowanie przesada. Chociaż, faktycznie, w życiu wielu ludzi idzie "za tłumem". Gdyby cała historia była tylko manipulacją, to możemy zacząć wierzyć w spisek kosmitów.
      3. Gdzie byłam, Nezumi? :-D
      Bylam zajęta opieką nad starszymi w mojej rodzinie i pomaganiem zwykłym ludziom. Nawet nie wiedziałam, co się kroi przy jakiej tam ustawie.
      4. Cóż, uważam, że Danek ma rację: żeby krytykować, trzeba w tym uczestniczyć.
      5. Zgadzam się z Piotrem, że nie wiadomo na kogo głosować. I myślę, że pokazanie "politykom", że ludzie są jednak silni i potrafią się zorganizować, a nie jedynie robią tak, jak im się nakarze, jest WIELCE potrzebne.
      6. Jak dotąd, Danku, protesty przebiegają pokojowo. Chuligani zostali zawezwani przez Kaczelnika, żeby właśnie to chuliganstwo rozniecić.
      6. Że kilka kościołów zostało sprayem pobazgranych?
      Hmm.. może i klerycy nie powinni czuć się bezkarni bo... ludzie WIDZĄ co niedobrego dzieje się w strukturach kościelnych.
      7. Jestem mamą, przepadam za dziećmi. Ale nie zgadam się, żeby tą moja miłością i moim rozsądkiem, moim życiem i moim brzuchem kierowała jakąś tam ustawa (w dodatku opiniowania przez nie mający autorytetu arbitraz).
      8. Anonimowy ma swoje racje mówiąc, że opinie spoza kraju nie mogą odzwierciedlać tego, co się w kraju dzieje.
      9. Danek wyjechał. I być może dobrze zrobił. To straszne, co napisałam. Ale ja chciałabym poszanowania i godnego życia dla mojego dziecka.
      10. Zgadzam się z Anonimowym. Do takiej sytuacji epidemiologicznej doprowadził rząd.



      Usuń
    4. Alma
      Przepraszam, że pisałam w punktach. To tak, jakbym chciała kogoś "wypunktowac" - tak nie jest :-) Taki sposób pozwala mi się odnieść do różnych wątków/oddzielnynch treści (bo czytam wypowiedzi Wszystkich). Czasami wypunktowanie może więc irytować, ale piszę tak jedynie wtedy, gdy dużo mi się nazbiera spraw do załatwienia - wtedy jakby wkładam wszystko w odpowiednie szufladki ;-)
      Przesyłam jesienne, kolorowe pozdrowienia ☉

      Usuń
    5. Alma
      I jeszcze do Danka.
      Danku, trudno jest mieć pełny obraz sytuacji będąc poza krajem - jesteś zdany na pośrednie przekazy. Tu na miejscu są uczucia i sprawy bezpośrednio dotykajace "tutejszego" człowieka. Z grubsza rzecz biorąc, napięcia wynikają ze złego kierowania państwem, wielkiej (wręcz publicznie wyrażanej) ignorancji wobec ludzi, poczucia bezkarności i naiwność rządzących. Nałożyła się na to pandemia - cień na życiu / przyszłości każdego z nas.
      I może dobrze, że w tym tutaj nie tkwisz. Tylko uważaj, proszę, na kajmany! ;-D

      Usuń
    6. Alma, ja nie moge zgodzic sie z Piotrem oraz z Toba, ze nie wiadomo na kogo glosowac.
      Czasem trzeba glosowac przeciwko komuś, w tym wypadku zrobic wszystko aby PiS nie utrzymal wladzy przez nastepne 4 lata. Siedzenie w domu w czasie wyborow pozwala tym ludziom utrzymywac sie przy wladzy.
      Nie jest to wybor mniejszego zla, jest to wyrazne zabranie glosu gdy jest na to czas.
      Teraz jest za pozno, teraz aby dokonac jakiejs zmiany ludzie wychodza na ulice protestowac. Ma to niewiele wspolnego z demokracją.
      Demokratyczne PiS wyrgal wybory, sa konsekwencje wyborow ktore to konsekwencje nalezy szanowac.
      To, ze 100,000 ludzi wrzeszczy teraz na ulicach Warszawy protestujac nie oznacza, ze tak powinna wygladac demokracja.
      Teraz to jest terror mniejszosci przeciwko woli wiekszosci.
      Nikt mnie nie powie, ze to co dzieje sie w Polsce to demokracja.
      Ja tez musialem tolerowac rzady Obamy przez 8 lat.
      Co uchwalili to stalo sie Prawem w sposob demokratyczny.

      Usuń
    7. Alma
      No popatrz, a ja myślałam, że manifestacje społeczne są PRAWEM ludzi żyjących w demokratycznym kraju...
      :-D :-D :-D

      Usuń
    8. Alma, normalnie spoleczenstwo dzieli sie mniej wiecej w polowie w sprawie roznych rozwiazan problemow spolecznych.
      Jesli zwycieska grupa spoleczna zwycieza w demokratycznych wyborach wtedy grupa, ktora nie otrzymala wiekszosci poparcia powinna szanowac wiekszosc spoleczenstwa, nie wychodzic protestowac, wrzeszczeć huligansko na ulicy.
      Wtedy nie mamy do czynienia z demokracja lecz z huliganstwem, z terrorem mniejszosci.
      Wiekszosc w demokracji ma racje.
      Jesli wymyslisz lepszy system spoleczny, z przyjemnoscia poczytam o tym:)

      Usuń
  10. Nezumi, polscy inteligenci w osobach Mazowiecki czy Kuroń oraz im podobni "doradcy" wymyślili trzecią droge: pomiedzy komunizmem oraz socjalizmem.
    Wiadomo, ze podobny pomysł był skazany na niepowodzenie, jednak intelektualisci nigdy nie poprą idei kapitalizmu.
    Zawsze chca dbac o tych słabych, nieradzacych sobie.
    Naleza sie wiec podobne swiadczenia dla tych co ciezko pracuja jak tez dla obiboków.
    Doprowadziliby Polske do tragedi.
    prof. Balcerowicz wyprowadzil Polske na prosta.
    Niestety, aby do czegos dojsc trzeba zaciskac pasa na poczatku.
    Podobnie ja w New York przez kilka pierwszych lat zaciskalem pasa, pracowalem, oszczedzalem aby do czegos dojsc w tym kraju.
    Nie ma trzeciej drogi.
    Balcerowicz pocisnal, zacisnal pasa aby wypracowac, aby zaawansowac Polske na poziom bogatej Europy.
    Roszczeniowców nie brakuje w kraju wiec szybko podcięto nogi modernizacji kraju.
    Teraz celuje w rozdawaniu pieniedzy PiS.
    Przez to wszyscy sa biedni, rowna sie do wspolnego mianownika zamiast promowac zaciśniecie pasa na kilka lat.
    Znam Nezumi Twoje podejscie do organizacji zycia spolecznego.
    Zakonczyloby sie takie zarzadzanie plajtą, gdyby pozwolono Mazowieckiemu czy Kuroniowi kierowac sprawami panstwa.
    Widac to doskonale z New York, gdzie wtedy mieszkalem.
    Polska to przede wszystkim roszczenia, tak to widac ze strony Polonii amerykanskiej.

    OdpowiedzUsuń
  11. danek
    a) balcerowicz to idiota
    - wyprzedaz majatku za symboliczne kwoty ?
    - skierowanie obligacji ( sam nie odebralem i uwazam tych ktorzy tak uczynili za zdrajcow
    spoleczenstwa polskiego ) , aby zarznac przemysl
    - wprowadzenie firm zagranicznych ktore mialy ulatwina sciezke niszczenia popytu, na polskie
    produkty
    - preferencyjne podatki dla obcego kapitalu

    nie dosc ze nie potrafisz opanowac podstaw matematyki, nie wiesz co to logika, to dodatkowo masz poziom intelektualny 2 latka, z zespolem podkulonego ogona

    to ze trump idzie po zwyciestwo, oznacza ze zgadnij ktora z opcji wygra w kolejnych wyborach?
    to co zrobili z obama care to ledwie przedsmak tego jakim komunistycznym panstwem stanie sie usa, ktore tak komplementujesz

    na plus republikanow jest tylko to ze znaja ( jak na durniow amerykanow ) 2 krotnie bardziej historię, w odniesieniu do demokratow, ktorzy ustami Obamy twierdzili ze istnialy polskie obozy smierci podczas drugiej swiatowej
    o tym ze skasowali projekt tarczy dokladnie 17 wrzesnia w rocznice ataku ruskich, ktorzy wraz z III rzesza zaatakowali polskie ziemie, a nastepnie strzelali w tyl glowy pojmanym nie zamierzam to wspominac.

    Jestes zindoktrynowanym ignorantem, ktory poza uczieczka niczego nie osiagnal w tym zyciu.

    b) uczelnie "zarabiaja" na wykladach w uczelniach
    \ wysmienity wyklad promuje nie sama dana placowke, ale procentowo naklady do efektow
    przyklad. pol europy zachodniej przyjezdzalo tutaj aby uczyc sie wynikow przy katastrofalnych nakladach na uczelnie medyczne

    w usa to tylko zysk i jak sam pisales po wydrenowaniu, przekazanie trupa do dyspozycji sil boskich
    \ wszystko dziala do kryzysu - 2000 bankowy made in usa, 2007 - mieszkaniowy made in frank , 2010 wojna celna zdanij kogo z kim ? na to epidemia z ktorej kpili nominanci
    ( https://www.youtube.com/watch?v=knHoYg0vdso )
    \ usa - https://wgospodarce.pl/informacje/74412-trump-mamy-plan-powstrzymania-koronawirusa
    \ nie jestem nianka i nie mam nic na ten czas z edukacji tej pseudo - cywilizacji

    c) zadna z hołubionych drog: komunizm, kapitalizm i nic pomiedzy nie da szansy na przetrwanie

    d) nikt nie analizuje nastepstw epidemii w kontekscie ciezkich przypadkow ( modele aby nie dochodzilo do takowych) , zywienia pozaustrojowego niszczacego tkanki, zgonow niewymuszonych, wektorow posrednich transmisji ( w 60 % nie ma obecnie uchwyconej drogi przenoszenia nie tylko covid, ale nawet grypy )

    e) skala tumiwusizmu, jest taka ze wice-premier apeluje o obrone kosciolow, podczas gdy od tego jest nuncjatura, albo w przypadku wiekszej skali wydzielona komorka w prewencji strazy miejskiej, czy policji


    JESZCZE raz podkreslam. NIE atakuję personalnie, lecz wskazuję ze edukacja TWOJA to ŻART z logiki.


    nie ma cie tu i wypowiadac sie mozesz jedynie o trupach po drugiej stronie oceanu.

    zamiast ps

    (( https://www.youtube.com/watch?v=h7ES_rO9bFM&list=PLLM1hSw7yIXDs0w-V6h7tnNiph0hzOXeE ))


    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. prof. Balcerowicz jedyne co zrobil idiotycznego, to zrezygnowal z wyjazdu na katedre uniwersytecka do Anglii. Zapewne wierzyl, ze Polacy go potrzebuja w momencie takich przemian spolecznych.
      Ja jutro wstaje godzine wczesniej, aby wesprzec Trumpa moim glosem przy urnie wyborczej.
      Na analize czegokolwiek w coronawirusie ja odmawiam kasy aby moje pieniadze podatnika szly na ten cel.
      Wzmacniac odpornosc ludzi na wirusy, na to dam, ale nie na analize statystyki o zachorowaniach, to absolutna strata kasy. To po prostu jest ściema, co robia politycy oraz media z tym wirusem.
      Anonimowy, piszesz: "wskazuję ze edukacja TWOJA to ŻART z logiki."
      Nawet nie zdajesz sobie sprawy jak głęboko siedzisz w bagnie logiki.
      Ja korzystam z supernaturalnego wsparcia we wszystkim co robię.
      Tego niestety nie uczy Filozofia, ktora to zaprzedala sie tzw Nauce kierujacej sie logika.
      Kiedys Filozofia uczyla zycia. Teraz studenci na Filozofii nie wynosza zadnej praktycznej wiedzy, po prostu tracą czas oraz pieniądze studiując.
      Polowa czasu powinna byc poswiecona na studiowanie Slowa Bozego, wtedy student posiadłby prawdziwa praktyczna wiedze.
      Przyklad?
      Deuteronomy 28 co google tlumaczy na: Księga Powtórzonego Prawa 28
      Jeżeli będziesz w pełni posłuszny Panu, Bogu swemu, i będziesz uważnie wypełniał wszystkie Jego przykazania, które ci dziś daję, wywyższy cię Pan, Bóg twój, ponad wszystkie narody ziemi. Będziesz błogosławiony w mieście i błogosławiony na wsi. ... Twój kosz i Twoja ugniatarka będą błogosławione.
      Abraham byl tak w mieście jak i na pustyni błogosławiony. Abraham byl najbogatszym czlowiekiem wschodu.
      Tam gdzie mieszkal na pustyni natychmiast powstala oaza dobrobytu oraz zieleni.
      Teraz mamy przymierze z Bogiem poprzez Jezusa Chrystusa.
      Jezus tylko dwa prawa dal wierzacym:
      * Zawsze miłuj Boga swojego ponad wszystko
      * miłuj sąsiada jak siebie samego
      Jako ze jestem w przymierzu z Bogiem poprzez Jezusa, mam prawo do wszystkiego co posiada Bog. Tego niestety nie naucza Filozofia.
      Gdy sie jest w covenant, w przymierzu z Bogiem, niczego mnie nie brakuje.
      Wlasnie dzisiaj otrzymalem wiadomosc w pracy, ze oddaja mnie począwszy od 2giego Listopada polowę obcięcia zarobkow jakie wprowadzono w Marcu, gdy zaatakowal virus. To oznacza, ze będę mial placone $462 miesiecznie wiecej.
      Z koncem tego roku otrzymamy resztę wyrownania zarobkow czyli kolejne $462 miesiecznie na czeku wiecej.
      Dla mnie jest to Boża łaska pomyślności jaka mnie otacza.
      Zamiast przez 4 lata, splacę pozyczkę na auto w 2 lata, czyli zaoszczedzę kolejne setki dolarow.
      Piszesz, ze nie poznalem matematyki, ja tymczasem doskonale radzę sobie z finansami.
      Tobie wystawiam ocene 2 z Filozofii, oraz 2+ z matmy
      Wystawiam, bowiem Ty mnie tez wystawiasz.
      Ja mam celujacą ocene z Filozofii oraz z matmy :)
      Logika to najwieksze nieszczęście jakie spotkalo ludzkosc, dla Ciebie niekierowanie sie logiką w zyciu to jest ŻART.
      Dla mnie gdy tylko kierujemy sie logika, wtedy pozbawieni jestesmy supernaturalnego wsparcia naszego Ojca w Niebie.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty